Yin yoga

welkom bij Anahatayogi    www.reikibeverwijk.nl                              

Reikibehandeling en yinyoga bij jou thuis

                                                                                                                 


 


 

de essentie van yin yoga


gebruik de houding om in je lichaam te komen,

ontspan volledig

en


observeer.

Yin yoga is voor iedereen en vooral


  • voor sporters
  • voor mensen met een baan waar je veel zit of staat
  • voor mensen met een burn-out
  • voor ouderen
  • voor jongeren
  • bij stijfheid in de spieren
  • bij bromyalgie
  • om jezelf beter te leren kennen
  • bij moeite grenzen te stellen
  • om gewoon om eens lekker te ontspannen


En wat is jouw reden om yin yoga te doen?

En dan zit je in die houding ongeveer ontspannen


en nu?

nu kijk je naar binnen


en hoe gaat het met je?

Wat is yin yoga eigenlijk?


Yin yoga is een vorm van yoga waarbij de focus ligt op het bindweefsel in ons lichaam. Onze spieren trainen we met kracht en herhaling. Bindweefsel trainen we door een aantal minuten ontspannen in een houding te blijven. Juist door de spieren te ontspannen komt er stretch op banden, pesen en facia. Facia is bindweefsel. Het zit net onder de huid, in en om de spieren en organen. Yin yoga houdt daardoor je bindweefsel soepel en gezond. Nadat je een tijdje deze vorm van yoga hebt beoefend zul je merken dat je makkelijker beweegt, minder stijf wordt en je lichaamshouding rechter op zal worden.


Het bindweefsel wordt in de loop der tijd stugger, en droger. Yin yoga vertraagt het verouderings proces door bindweefsel weer te hydrateren.


En wat het emotioneel of mentaal met je doet? Dat is geheel aan jou en heel persoonlijk. Maar weet dat het fysieke lichaam je gedachten en emoties beïnvloedt en omgekeerd ook. Wees open en eerlijk naar jezelf en observeer.



Loslaten: van angst naar vrijheid.


De bomen maken er een spektakel van. De herfstkleuren zijn nu overal. Is het geen schoonheid als je loslaten tot zo’n feest kunt maken? Nu heeft een boom ook wel een goede rede. Zijn taak is gedaan. De vruchten met de zaden zijn verspreid. Nu is er tijd voor rust. En is loslaten niet juist het begin, de start van, tot rust komen? Misschien ken je dat wel. Je verlangt naar rust, je neemt tijd voor jezelf, maar werkelijk rust vinden, ho maar.


Ik nodig je uit deze week eens de tijd te nemen heel bewust stil te staan bij wat jij kunt of wilt loslaten, om vervolgens te besluiten je wel verdiende rust toe te laten. En lukt het niet meteen, gun jezelf dan wat meer tijd. Bomen laten hun bladeren ook niet in een keer allemaal los.


Mijn tips voor deze week:

  1. Check gedurende de dag een aantal keer in. (als je bijvoorbeeld eindelijk even alleen bent op de wc) Wat houdt je bezig?
  2. Loslaten gaat vaak gepaard met angst voor het onbekende. Kun je dat gevoel toe staan en het echt even voelen? Waar ben jij bang voor?
  3. Neem die angst op je hand, en kijk hoe gegrond hij is. Vaak gaat deze angst vanzelf voorbij.
  4. Focus deze week op je uitademing en probeer hem steeds langer te maken. Mooie oefening voor in de file ;-)
  5. Adem en affirmatie: adem in en denk – ik maak ruimte. Adem uit en denk – Ik laat los. Herhaal zo vaak als jij wilt en nodig hebt. Vergeet niet ook heel bewust je angst los te laten.
  6. Merk op welke veranderingen er zijn, hoe klein of groot ook.
  7. Als laatste, geniet vooral van die prachtige bomen en … de vrijheid die jij jezelf gegeven hebt!


Veel plezier en wijsheid gewenst!


Namaste Anne


Contact


Anne Borgers

tel 06 2843 8702


KvKnr 70455791